Lena Svensson

Pepparkaks-kladdkaka

Kategori: kost & recept

 
Bakade en pepparkaks-kladdkaka, julstämningen återigen! Och den blev supergod! Frös in halva direkt, så kan vi ta ut den sen när suget efter pepparkaka kommer :) Det enda jag ändrade var att jag minskade sockret till 3 dl, räckte gott och väl. Sen hade jag bara den inne i drygt 20 min, och då blev den inte särslikt kladdig ändå. Så för mig hade 20 min räckt :)
 
4 ½ dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
3 ägg
135 g smält smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk mald kryddnejlika
1/2 tsk kardemumma
1/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200 grader (180 om det är varmluftsugn). Smöra och bröa en form med löstagbar kant. Blanda ihop alla ingredienser utan att vispa, gärna det smälta fettet sist. Häll smeten i formen. Grädda i 35 minuter i mitten av ugnen.

Kommentarer

  • Jenna säger:

    Å såg ruskigt gott ut det där!
    Såg att ni ska ha bebis i januari ni också :) grattis! får man fråga vilket datum?

    2012-10-31 | 20:57:47
    Bloggadress: http://www.forattjagalskarer.blogspot.com
  • malin säger:

    ser mumsigt ut :) men oj vad längesen vi skrev nu... hur är det?

    2012-10-31 | 21:28:36
    Bloggadress: http://formenmotettrikareliv.blogspot.se/
  • Jenna säger:

    Ja man kan ju inte låta bli när snön kommer ;) hade jag fått bestämma hade vi redan julpyntat haha. När får man lov till det egentligen?

    Å va spännande ! Vi har beräknat den 15e :D rejält nära varann då! Vart bor ni?

    2012-11-01 | 10:22:23
    Bloggadress: http://www.forattjagalskarer.blogspot.com

Kommentera inlägget här: