Lena Svensson

cookies

Kategori: allmänt

Här är receptet på kakorna jag la ut igår, kakor med kakor i :D Jag hittade inga oreos så det blev ballerina kladdkaka istället, men det finkade ju bra. Sen så tog jag nog för många och hacka inte tillräckligt mycket så mina blev inte så fina som dom skulle ha blivit :) Men goda blev dom! 1 cup är lika som 2.4 dl.
 
Oreo cookies

20 oreos grovt hackade
2 cup mjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
125 gram smält smör
1 cup brun farin socker
0,5 cup vitt socker
1 msk vaniljextrakt
1 ägg
1 äggula

Gör så här:

Sätt ugnen på 165 grader. Hacka 20 oreos grovt och ställ åt sidan. Blanda mjöl, bakpulver och salt och ställ åt sidan. Ta fram en ny bunke där du vispar det smälta smöret, brun farin och socker tills det är väl blandat. Tillsätt vaniljen, ägget och äggulan vispa tills det är fluffigt. Vispa i de torra ingredienserna, rör i oreon. Ta fram två plåtar med bakplåtspapper. Rulla golfbollsstora bollar (OBS! Kletigt!) Lägg på plåt med gott om mellanrum, platta lätt på varje boll. Grädda i mitten av ugnen i 15-17 minuter. Låt kakorna svalna lite på plåten innan du lägger över dem på galler för att svalna helt.

Kommentarer

  • Marie säger:

    Nice...antar att dom är lika goda som dom ser ut? ;-P

    Svar: Ja det skulle jag vilja säga =) Lite för goda ;)
    Lena Svensson

    2012-09-27 | 10:55:32

Kommentera inlägget här: